Wednesday 19 February 2014

Bigbrain with "Shaklee" - TIPS MERANGSANG OTAK YANG CERDAS

Salam Dear...
Minggu ni saya agak sibuk dengan tugas hakiki saya sebagai seorang pensyarah. Membuat soalan, menghadiri kuliah, menanda kertas ujian, menjalani kursus dan program yang dianjurkan universiti....bab yang paling stress bila selesai menanda kertas ujian...result yang amat mencarik-carik hati dan perasaan saya sebagai pensyarah mereka... aduhai anak anak didik ku...lain di tanya lain pula kamu jawab yer. Nampaknya kena bagi makan Omega Guards kat diaorang ni. Biar sel-sel otak tu makin berkembang biak...

Sebagai pelajar sudah pasti target kita adalah untuk mendapat keputusan yang cemerlang dalam setiap peperiksaankan. Tak kiralah budak sekolah rendahke, menengahke,universiti dan kolej ke. Cemerlangkah result kita sekiranya otak kita lembab dan kurang fokus dalam kelas. Di sini saya sediakan tips untuk merangsang otak supaya lebih cerdas. Tip ni saya terbaca dalam satu blog yer. saya kupaskan sedikit seperti di bawah:





1. Latih kemampuan mengamati
Perhatikan lingkungan sekitar. Rakamkan dalam dalam fikiran anda apa yang dilihat. Mulakan dengan persekitaran yang sederhana dan kemudian diikuti perkara yang lebih rumit.

2. Asah Panca indera
Asah deria rasa, bau dan bunyi. eg: cuba merasai perbezaan rasa makanan, bau aroma, bunyian di jalan atau hutan, rasa persekitaran yang sejuk atau panas.

3. Pelajari sesuatu yang baru
Cuba pelajari sesuatu yang baru. contohnya sebelum ni tak suka bekebun atau menjahit. Dengan sendirinya otak akan menganalisa bahawa ada sesuatu perkara dari aktiviti yang lain sedang berlaku.

4.Gunakan tangan supaya mengikuti petunjuk otak
Melatih tangan anda membuat sesuatu yang kreatif contohnya bermain gitar, mennggubah bunga, melatih menulis tulisan halus atau khat.

5.Tekuni hobi anda
Contohnya hobi bermain gitar. cuba lebih fokus dengan mengilhamkan lagu baru atau sekiranya hobi adalah menjahit cuba mengilhamkan sesuatu atau mengembangkan hobi dari menjahit baju kurung contohnya kepada jenis jahitan baju rekaan sendiri.

6.Hafalkan sesuatu yang anda sukai
contohnya menghafal ayat2 al-quran. dapat menajamkan fikiran sekali gus dapat menambahkan pahala.

7.Ingat dan teliti pengeluaran wang harian anda
e.g. cuba ingat apa yang anda beli semalam. berapa yang sepatutnya ada dalam dompet anda. etc. cara ini dapat membantu sel otak anda untuk menjadi lebih aktif dan dapat merapatkan lagi jaringan hubungan antara sel-sel.Dengan ini makin besarlah kemampuan otak anda untuk mengingat dan menjadi cerdas.

Selain daripada tips diatas, apa kata anda mencuba set minda Shaklee untuk otak yang hebat dan cerdas.

 
 
 
 
 Jika anda Perlukan suplement SHAKLEE boleh dapatkan daripada saya, ajen Shaklee Pasir Puteh.


0139843091

Bagi yang jauh penghantaran akan dibuat melalui Pos Laju.
 
Hidup Ceria Badan Sihat Selalu...Keluarga Bahagia.

 
 

No comments:

Post a Comment