Monday 10 February 2014

SET KURUS SHAKLEE- KENAPA ALFAFA MELETOP?

Bismillah...

Balik dari kuliah tadi saya terfikir untuk menulis tentang vitamin yang bagi saya cukup terkenal dengan kehebatannya sebagai milk booster dan bagi yang nak kurus amat membantu untuk membuang toksik dari badan dan membersihkan usus.


Alfafa adalah sejenis tumbuhan herba dan berfungsi seperti jamu juga. Masyarakat cina telah lama menggunakan alfafa dalam perubatan mereka iaitu sejak abad ke 6 lagi. Pengubatan traditional masyarakat cina pada masa itu menggunakan daun alfafa untuk mengubati penyakit yang berkaitan dengan saluran pencernaan di mana ianya juga digunakan untuk membersihkan racun dalam darah (detoksifikasi) dan juga untuk mengubati penyakit sendi. mereka juga menggunakan alfafa sebagai ubat herba atau sebagai campuran dalam sup.
 
Di negara-negara Eropah pula daun alfafa muda sering dicampurkan dalam masakan dan dikatakan alfafa diguna untuk mengubati infeksi luka luar dan juga ianya sanagat baik untuk memperlancarkan sistem pencernaan.
Selain itu herbalis dan hemeopaths menggunakan tumbuhan ini untuk mengubati penyakit anemia dan ketidakseimbangan hormon dalam badan dan juga yang berkaitan dengan menopause.
 
Ok. itu adalah sedikit sebanyak maklumat yang saya dapat mengenai Alfafa. Walaupun Alfafa ni dikatakan amat bagus untuk wanita dan dikatakan sebagai pengganti kacip fatimah, bagi ibu yang baru bersalin TIDAK digalakkan mengambil Alfafa terlalu awal. Ini kerana kebimbangan terhadap kemungkinan tahap jaundis bayi yang mengidap jaundis akan meningkat. Tambahan pula sistem imun bayi masih lemah dan mereka mudah terdedah dengan masalah cirit birit. Namun demikian sekira bayi tidak mendapat jaundis dalam tempoh awal kelahiran iaitu dalam masa 2 minggu, si ibu bolehlah mengambil alfafa sebagai milk booster. Sebaliknya sekiranya bayi pernah mendapat jaundis seeloknya si ibu mula mengambil alfafa selepas tempoh berpantang kerana sistem imun bayi telah lebih kuat ketika ini.

20 KEISTIMEWAAN ALFAFA

Kacip Fatimah Moden

  1. Tumbuhan terbaik yang mengandungi segala zat keperluan harian tubuh manusia.
  2. Melegakan sakit sendi dan belakang.
  3. Menghilangkan kelesuan dan tekanan.
  4. Memberi sensasi ‘rasa sejuk’ (alfalfa Shaklee mengandungi minyak Peppermint)
  5. Memberi kelegaan semasa haid.
  6. Merawat arthitis
  7. Bagus untuk elergi dan ekzema
  8. Merawat asma
  9. Mencuci usus bagi membuang toksik
  10. Mencuci buah pinggang dan merawat kencing kotor disebabkan jangkitan dalam buah pinggang
  11. Meneutralkan asid dalam badan
  12. Merawat masalah keputihan pada wanita
  13. Membesar dan menegangkan payudara

  14. Bertindak seperti kacip fatimah kepada para isteri
  15. Memulihkan urat selepas bersalin
  16. Membantu masalah penghadaman dan pencernaan
  17. Meningkatkan stamina seorang suami
  18. Membantu memekatkan air mani suami
  19. Melegakan sembelit
  20. Milk Booster bagi ibu menyusu
Rupa-rupanya banyak khasiat yang kita boleh dapat dengan penggunaan Alfafa ni.. tapi untuk ibu mengandung, pesakit SLE dan yang alah pada alfalfa tolong JANGAN makan yer...

ok..tunggu entri saya mengenai cara pengambilan Alfafa Complex.

Untuk sebarang pertanyaan boleh hubungi saya melalui wassaps,sms atau calling2!!

FazilaZahra
SID:916553
NO Phone: 013-9843091
email: dasira2112@gmail.com
 
   
 



No comments:

Post a Comment